0 opmerkingen

Leeftijd van de leden van het Huis van de Burgers

Door Lars Næsbye Christensen


Home ' Forums ' 04. Artikel II - Organisatie van de wetgevende macht ' Leeftijd van de leden van het Huis van de Burgers

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #2454

    In voortgangsverslag 15 vraagt het bestuur van de FAEF om opmerkingen over de verkiesbaarheid van wetgevers en de toegestane leeftijd.

    Ik sta volledig achter het idee dat iedereen vanaf 18 jaar kiesrecht moet hebben en via stemrecht moet kunnen beslissen over de samenstelling van het Huis van Burgers. Als je oud genoeg bent om een geweer te krijgen waarmee je dodelijk geweld kunt gebruiken en om wettelijk verantwoordelijk te zijn voor je daden op straffe van de wet, dan ben je oud genoeg om door middel van je stem gehoord te worden in een vertegenwoordigend systeem dat collectief deze wetten maakt. Als tiener had ik misschien mijn deel van escapades op andere manieren, maar mijn politieke kompas was opmerkelijk niet-extremistisch en voorzichtig in vergelijking met mijn oudere ik.

    Maar stemmen voor een vertegenwoordiger is niet hetzelfde als die vertegenwoordiger zijn die de wet zal moeten maken. Het argument om de kiesgerechtigde leeftijd op 25 jaar vast te stellen zou vaak zijn dat de prefrontale cortex pas rond die leeftijd volledig ontwikkeld is (voor mannen wel te verstaan. De prefrontale cortex van vrouwen is meestal eerder ontwikkeld). En aangezien de prefrontale cortex wordt gebruikt voor processen zoals overwegingen van langetermijngevolgen, zou men kunnen aanvoeren dat 25 een goede minimumleeftijd is.

    Aan de andere kant hebben we al de Tweede Kamer met een minimumleeftijd van 30 jaar om als rem te dienen voor wetgeving die overhaast en zonder rekening te houden met de gevolgen op lange termijn zou kunnen worden ingevoerd.

    Kunnen we dan misschien een compromis bereiken tussen 18 en 25 jaar voor de minimumleeftijd voor het Huis van de burgers op 20?

    Of kunnen we, nu we toch bezig zijn een federatie op te richten, betere parameters bedenken dan gecumuleerde levensjaren?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands