0 opmerkingen

De regels voor presidentiële opvolging vereenvoudigen

Door Lars Næsbye Christensen


Home ' Forums ' 06. Artikel IV - Organisatie van de uitvoerende macht ' De regels voor presidentiële opvolging vereenvoudigen

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #2538

    Ik stel voor de formulering van de paragrafen 2 tot en met 5 te vereenvoudigen om de leesbaarheid te vergroten. Er zijn ook kleine inhoudelijke wijzigingen, die aan het eind worden beschreven.

    "2. Indien het ambt van vicepresident vacant is, benoemt de voorzitter een vicepresident die in functie treedt na bevestiging door een meerderheid van beide kamers van het Europees Congres."

    "3. Telkens wanneer de voorzitter schriftelijk aan beide kamers van het Europees Congres verklaart niet in staat te zijn de ambtstaken uit te oefenen, neemt de vicevoorzitter het ambt van voorzitter waar totdat daarna schriftelijk anders wordt verklaard.".

    Paragraaf 4 en 5 vereenvoudigd en samengevoegd tot één paragraaf 4:

    "4. De vice-president kan, samen met de meerderheid van een bij de wet bepaalde instelling, schriftelijk aan de kamers van het Europees Congres verklaren dat de president onbekwaam is om te handelen, waarna de vice-president onmiddellijk als president optreedt.
    Indien de Voorzitter op deze wijze handelingsonbekwaam is verklaard, kan hij/zij binnen vijf dagen de Kamers van het Europees Congres schriftelijk verklaren dat hij/zij handelingsbekwaam is. De Vice-President kan samen met de meerderheid van een bij wet bepaalde instelling binnen vijf dagen een andere schriftelijke verklaring van onbekwaamheid van de Voorzitter afleggen.
    Indien de kamers van het Europees Congres binnen eenentwintig dagen na ontvangst van laatstgenoemde schriftelijke verklaring met een meerderheid van twee derde van beide kamers besluiten dat de president verhinderd is, blijft de vice-president president. In het tegenovergestelde geval hervat de Voorzitter de bevoegdheden en de taken van het ambt.

    Mijn voorgestelde wijzigingen in deze twee paragrafen, nu samengevoegd tot één:
    1) Het orgaan waarvoor een meerderheid nodig is, moet in de wet worden beschreven. Het eigen politiek benoemde kabinet van de president zal niet volstaan. Dit is een vroege taak voor het Europees Congres - een instelling definiëren die onpartijdig kan handelen naar aanleiding van een verzoek van de vicepresident.

    2) De verklaring van ongeschiktheid moet gewoon gericht zijn aan De Kamers, niet noodzakelijk aan een spreker of 'president pro tempore'. In beide gevallen zijn deze kantoren natuurlijk logisch om de verklaring aan te richten, maar het hoeft niet in de grondwet te staan. Tenzij er natuurlijk een juridisch achterpoortje is dat ik over het hoofd heb gezien.

    3) Het Congres hoeft niet "binnen twee dagen" bijeen te komen om binnen 21 dagen een besluit te kunnen nemen over de kwestie van geschiktheid. Met moderne vergadermiddelen is dit ruim voldoende tijd, en als het niet in zitting is dan lijkt het vanzelfsprekend dat het zo snel mogelijk bijeen moet komen om de vraag op te lossen die de grondwet vereist. Ik vraag me trouwens af of onze grondwet rekening houdt met de mogelijkheid om virtueel of online 'bijeen te komen'?

    4) Ik heb de deadline voor de schriftelijke verklaring verlengd van vier naar vijf dagen. Vier leek een beetje kort, maar het is absoluut geen heuvel waarop ik wil sterven.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands