0 opmerkingen

Verwijzingen naar VS-systeem

Door Christer Lundquist


5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #2516

    Gewoon zum Beispiel, misschien off topic, maar dit opiniestuk in de Guardian bevestigt mijn mening dat we alle verwijzingen naar de Amerikaanse grondwet en impliciet haar verbijsterende afdaling naar totale politieke disfunctie moeten vermijden.
    De Europese grondwet moet worden gepresenteerd en aan het publiek worden overgebracht als ons eigen, superieure moderne concept van federalisering, gebaseerd op Europese erfenissen en ideeën, en moet worden benadrukt dat Europa de VS niet kopieert; in plaats daarvan gebruikten ze ideeën uit de Oude Wereld en bouwden ze eeuwen geleden het beste wat ze konden. En dat systeem faalt nu, angstaanjagend genoeg.

    Link: https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/jan/19/america-biden-trump-authoritarinism?CMP=Share_iOSApp_Other

    #2517

    Daar ben ik het 100% mee eens. We hebben de plicht om te leren van de huidige tekortkomingen van het Amerikaanse systeem - dat is ook waar de FAEF-toolkit volgens mij op wijst.

    Misschien meer over artikel IV: we moeten het 25e amendement op de Amerikaanse grondwet niet letterlijk kopiëren.
    Het lijkt me dat zelfs als we de regels voor presidentiële opvolging willen overnemen, ze iets eleganter en minder breedsprakig geschreven zouden kunnen worden, zodat gewone mensen het artikel kunnen lezen en een eenvoudig stroomschema kunnen tekenen voor wat er gebeurt als de president overlijdt of niet in staat is om zijn taken uit te voeren.

    #2520

    Daar ben ik het mee eens en meer in het algemeen denk ik dat we meer moeten kijken naar multinationale federale systemen.

    #2562
    AvatarHerbert Tombeur
    Deelnemer

    Ik deel uw standpunt: laten we het federale systeem in Canada, India en, tot op zekere hoogte, Zwitserland bestuderen en presenteren.

    #2563
    AvatarHerbert Tombeur
    Deelnemer

    Rekening houdend met het feit dat Europa een continentale ambitie nodig heeft om zich te verenigen, dus op zeer grote schaal en dat het zeer divers is op taalkundig, religieus en bestuurlijk gebied.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands