0 opmerkingen

Het Parlement moet zijn eigen plaats bepalen

Door Lars Næsbye Christensen


Home ' Forums ' 04. Artikel II - Organisatie van de wetgevende macht ' Het Parlement moet zijn eigen plaats bepalen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #2330

    Ik stel voor dat artikel II, lid 2, ofwel wordt geschrapt (bij voorkeur) ofwel wordt vervangen door het volgende:

    "Het Europees Congres en zijn twee Kamers hebben hun zetel te Brussel, tenzij de Kamers overeenkomen op het grondgebied van de federale Europese Unie een andere zetel te kiezen".

    en in punt 5.3 zijn de woorden "buiten Brussel" geschrapt.

    De motivatie heeft twee redenen.
    1. Wij kunnen niet weten of België als eerste partij tot de federatie zal toetreden, en het is niet te rechtvaardigen dat een wetgevende vergadering fysiek buiten de federatie wordt geplaatst waarvoor zij wetten uitvaardigt.
    2. Het Congres moet zijn eigen plaats kunnen bepalen. Er zijn maar weinig grondwetten waarin de plaats wordt bepaald zonder dat de assemblee de mogelijkheid wordt geboden zich binnen het land te verplaatsen, zelfs als er een hoofdstad wordt genoemd. De Zweedse grondwet noemt bijvoorbeeld Stockholm, maar biedt het parlement de mogelijkheid te besluiten zich elders te vestigen. De federale regering van de VS zetelt in Washington, DC, op grond van de Residence Act van 1790, niet op grond van de grondwet.

    Ik weet dat de huidige EU-opzet zijn specifieke problemen heeft met Straatsburg, Brussel en het "rondreizende circus", maar ik vind dat de federale grondwet niet gebonden moet zijn aan de gebreken van een intergouvernementeel verleden, althans niet in woord en vorm.

    #2333
    AvatarJakub Jermar
    Deelnemer

    Ik steun deze motie volledig. Idealiter zou het Congres zichzelf moeten organiseren voor zijn eerste zitting. De zetel kan dan door een federale wet worden vastgesteld, maar laten we Brussel niet in de Grondwet vastleggen.

    #2337

    Daar ben ik het ook mee eens. Het Congres zou vrijelijk over dergelijke zaken moeten beslissen wanneer het zichzelf constitueert. Misschien vinden de volksvertegenwoordigers het zelfs wel gepast om de overgang naar een nieuw paradigma van de Europese geschiedenis te markeren door de zetel van het Congres naar een geheel nieuwe locatie te verplaatsen. Net als bij Brazilia zou men zich zelfs een toekomstige nieuwe administratieve hoofdstad kunnen voorstellen, misschien geografisch gelegen in het centrum van ons continent, misschien met de naam Europa 🙂 Europa zou een nieuwe hoofdstad kunnen worden.

    #2340
    AvatarRamon Maynou
    Deelnemer

    Daar ben ik het ook mee eens.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands