0 opmerkingen

Contingenten voor gendergelijkheid - oproep tot reacties

Door Christer Lundquist


Home ' Forums ' 04. Artikel II - Organisatie van de wetgevende macht ' Contingenten voor gendergelijkheid - oproep tot reacties

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #2345

    Ik ben een groot voorstander van gelijke vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in de politiek. Indien nodig, door middel van quota. Er is ruimschoots empirisch bewijs voor beter bestuur in het algemeen in democratieën met een hoge vrouwelijke vertegenwoordiging in politieke functies, en verschillende serieuze publicaties hebben landen beoordeeld en aangetoond dat landen met vrouwelijke leiders in verschillende opzichten uitblinken. Mijn favoriete uitspraak over gelijkheid in het leiderschap van staten is van Angela Merkel: "De beste resultaten worden bereikt wanneer je beide hersenhelften gebruikt." (Ik parafraseer.) De vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in de wetgevende en uitvoerende organen van de Europese landen varieert sterk. De noordelijke en noordelijke landen hebben een lange weg afgelegd.

    Voordat ik een amendement voorstel over de vereiste gendervertegenwoordiging in artikel II, bijvoorbeeld dat geen enkel geslacht door minder dan 40-45 procent van de federale wetgevende en uitvoerende organen mag worden vertegenwoordigd, zou ik het idee willen opperen en om commentaar/reacties willen vragen van collega's in andere staten/politieke culturen dan de Scandinavische aanpak die ik gewend ben. Ik denk eerlijk gezegd dat het gepast zou zijn en in overeenstemming met de Europese waarden om in deze kwestie moedig en vooruitstrevend te zijn.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands