0 opmerkingen

Wijzigingen op artikel. 2 (voorgesteld door Cristina Fasone en Giuseppe Martinico)

Door Cristina Fasone


Home ' Forums ' 04. Artikel II - Organisatie van de wetgevende macht ' Wijzigingen op artikel. 2 (voorgesteld door Cristina Fasone en Giuseppe Martinico)

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #2332
    AvatarCristina Fasone
    Deelnemer

    De wijzigingen in Art. 2 en aanbevelingen zijn overeengekomen tussen mijzelf, Dr. Cristina Fasone, en mijn collega en vriend Prof. Giuseppe Martinico en zijn bedoeld als gezamenlijk ingediend.

    Sectie 2, paragraaf 1:
    - na de eerste zin "1. Het Huis van de Burgers bestaat uit de vertegenwoordigers van de burgers van de Verenigde Staten van Europa" toevoegen: "Zij mogen niet meer dan 400 in getal zijn".
    - In de derde zin moet u "zes jaar" vervangen door "vijf jaar". Zes jaar is in vergelijkend perspectief een behoorlijk lange termijn voor een lagere kamer.
    - De zin "De leden nemen ontslag op de derde dag van de maand mei in het laatste jaar van hun ambtstermijn" kan wellicht worden geschrapt. het is niet duidelijk waarom zij ontslag moeten nemen als hun ambtstermijn afloopt met het einde van de ambtstermijn

    Sectie 2, paragraaf 2:
    - Aan het eind van de alinea toevoegen: "Burgers van een staat van de federatie die legaal in een andere staat van de federatie verblijven, kunnen stemmen voor het Huis van de burgers in het land waar zij verblijven.
    - Om de bepaling aantrekkelijker te maken voor jonge generaties, zou de stemgerechtigde leeftijd kunnen worden verlaagd, afhankelijk van de stemgerechtigde leeftijd die op het niveau van de lidstaten is vastgesteld. Gelieve "personen die de leeftijd van dertig jaar hebben bereikt" te vervangen door "personen die de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt".

    Sectie 2, paragraaf 3:
    - Alsjeblieft, vervang "zonder instructies" door "zonder een bindend mandaat"

    Sectie 3, paragraaf 1:
    - Het aantal vertegenwoordigers per lidstaat kan worden gedifferentieerd naar gelang van het aantal EU-burgers dat in die lidstaat woonachtig is. Aangezien het Huis van de burgers wordt gekozen in een kiesdistrict dat de gehele federatie bestrijkt, kan er hier sprake zijn van enig evenwicht.
    - In de tweede zin moet worden verduidelijkt of het mandaat al dan niet hernieuwbaar is. Misschien is het beter het mandaat niet hernieuwbaar te maken. In dat geval moet de zin als volgt luiden "benoemd voor een niet-hernieuwbare ambtstermijn van zes jaar".
    - Het is niet duidelijk of de uitdrukking "door en uit de wetgevende macht van de Staat" impliceert dat senatoren worden gekozen uit de wetgevende macht van de deelstaten. Het zou passend zijn en in dit geval kan de uitdrukking worden gewijzigd in "door de wetgevende macht van de staat uit zijn leden".
    - Alstublieft, verander "op voorwaarde dat na drie jaar de helft van het aantal senatoren aftreedt" met "op voorwaarde dat na drie jaar de helft van het aantal senatoren wordt vernieuwd".
    - Alsjeblieft, vervang "De eerste benoeming" door "De eerste afspraak"
    - Gelieve te schrappen: "Zij nemen ontslag in de namiddag van de derde dag van de maand mei in het laatste jaar van hun ambtstermijn" (zie hierboven)

    Sectie 3, paragraaf 3:
    - kunt u alstublieft de volgende zinnen herformuleren "De senatoren hebben een individueel mandaat. Zij voeren dit mandaat uit zonder instructies, in het algemeen belang van de Federatie" als volgt: "De Senatoren hebben een individueel en niet-bindend mandaat dat wordt uitgeoefend in het algemeen belang van de Federatie"
    - in de laatste zin, betreffende de onverenigbaarheid met andere openbare functies, moet worden overwogen of de onverenigbaarheid ook moet gelden voor de leden van de wetgevende machten van de staten, indien de senatoren uit hun midden worden gekozen.

    Sectie 3, paragraaf 7:
    In dit lid moet worden verduidelijkt dat voor zowel de Burgerlijke als de Federale Senaat geldt dat "De regeling inzake de immuniteiten van de twee Kamers op het niveau van de Europese Federatie wordt vastgesteld".
    Dit om het huidige probleem te vermijden van een protocol inzake immuniteiten dat teruggaat tot 1965 en waarbij de keuze inzake onschendbaarheid de facto wordt doorgeschoven naar de Lid-Staten

    Sectie 4:
    - aan het begin van paragraaf 4 de volgende zin toe te voegen en de volgende paragrafen dienovereenkomstig te hernummeren: "Het Europees Congres is de bijeenkomst van het Huis van de Burgers en de Senaat in gezamenlijke zitting in het gebouw van het Huis van de Burgers en wordt voorgezeten door de voorzitter van het Huis."
    - het kan betwistbaar zijn dat het Europees Congres bepaalt hoe de senatoren worden gekozen indien zij door de nationale wetgever moeten worden benoemd. Aan het Europees Congres kunnen nog andere taken worden toevertrouwd, bijvoorbeeld de benoeming van andere federale organen en instellingen

    Afdeling 5, paragraaf 1:
    - Wilt u alstublieft de eerste zin als volgt herformuleren: "Elk Huis stelt zijn Reglement van Orde vast bij meerderheid van stemmen van zijn leden.
    - Voeg alstublieft het volgende toe na "Zij regelen voor welke onderwerpen het quorum vereist is": ", welke quorums worden toegepast, de gevraagde meerderheid, tenzij in de Grondwet anders is bepaald, ..."
    - Alsjeblieft, vervang "structureel" door "systematisch"

    Sectie 6, paragraaf 2:
    - Zoals hierboven is opgemerkt, lijkt dit lid sterk op wat we nu hebben. Er zou uitdrukkelijk kunnen worden bepaald dat de regels en de procedure om de onschendbaarheid uit te spreken op Europees niveau worden vastgesteld, althans voor de leden van het Huis van de burgers. Voor de senatoren zouden ook de regels van de staat van benoeming kunnen gelden, hoewel dit de goede werking van de instelling in gevaar zou kunnen brengen.

    #2370
    AvatarHerbert Tombeur
    Deelnemer

    Mijn eerste opmerkingen over uw goed geformuleerde voorstellen hierboven:

    1° Afdeling 2, par. 1: Zoals reeds eerder vandaag is opgemerkt (cf. de omvang van de Kamers), stel ik een maximum van 300 leden voor elke Kamer voor, bij voorkeur minder voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Beide Kamers moeten zo goed mogelijk functioneren.
    2° Sectie 2, par. 2: Ik stel een minimumleeftijd van 25 jaar voor om te stemmen - de hersenen van mannen (cf. hersenonderzoekers, zoals de beroemde Nederlandse dr. Dick Swaab) en de levenservaring zijn dan behoorlijk volgroeid, lichamelijk en geestelijk. Niet eerder voor de meerderheid van de mensen.
    3° Afdeling 2, par. 3: Ik stel deze alternatieve tekst voor "De leden van het Huis van de Burgers hebben een strikt persoonlijk mandaat, in het algemeen belang van de Federatie. Dit mandaat is onverenigbaar met elke andere openbare functie." Hetzelfde geldt voor het Huis van de Staten.
    4° Sectie 3, par. 1: Ik ben het niet met u eens. Ik benadruk wel dat het gelijk aantal leden voor elke Lid-Staat de uitdrukking is van de gelijkheid in soevereiniteit tussen alle Staten, of zij nu groot of klein zijn in grondgebied of bevolking, economisch week of sterk. Het Huis van de Burgers is de uitdrukking, het werktuig van de federale soevereiniteit. Wat betreft de hernieuwing van de helft van de Senaat om de drie jaar, stel ik voor dit systeem af te schaffen en dezelfde term te gebruiken als die van het Huis van de Burgers, zeker van de Senaatsleden worden gekozen door de leden van elk Staatsparlement, wat ik verkies boven de verkiezingen door de Staatsburgers (cf. uw opmerking op par. 3 van deze Afdeling 3, en hetzelfde in Afdeling 4).
    5° Ik steun al uw andere voorstellen wel, of anders heb ik er (nog) geen mening over.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands