0 opmerkingen

Verborgen verwijzingen naar slavernij verwijderen

Door Jakub Jermar


Home ' Forums ' 05. Artikel III - Bevoegdheden van de wetgevende macht ' Verborgen verwijzingen naar slavernij verwijderen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #2397
    AvatarJakub Jermar
    Deelnemer

    Gelieve lid 1, afdeling 3, artikel III te schrappen (of een zeer goede reden te geven voor het schrappen):

    "De immigratie van mensen, door staten toelaatbaar geacht, is niet
    verboden door het Europees Congres voor het jaar 20XX."

    Voor zover ik kan nagaan, komt dit uit de grondwet van de VS, waar het diende om de slavenhandel nog enkele jaren door te laten gaan nadat de grondwet van de VS was geratificeerd.

    Ter referentie, hier is het Amerikaanse origineel:

    "De Migratie of Import van die Personen waarvan elk van de nu bestaande Staten zal denken dat het gepast is om toe te laten, zal niet worden verboden door het Congres voor het jaar duizend achthonderd en acht, maar een Belasting of recht kan worden geheven op deze Import van niet meer dan tien dollar per Persoon."

    #2398
    Mauro CasarottoMauro Casarotto
    Deelnemer

    Je hebt gelijk.

    #2400

    De constitutionele toolkit verwijst niet naar slavernij, maar legt uit dat dit dient om de staten wat tijd te geven met hun huidige opzet voordat er een gemeenschappelijk immigratiebeleid wordt gemaakt (p. 210). Dit zou bijvoorbeeld 3 of 5 jaar kunnen zijn.

    Dus ik denk niet dat het om die specifieke reden problematisch is, maar het is waarschijnlijk hoe dan ook niet nodig.

    #2401
    AvatarJakub Jermar
    Deelnemer

    De Amerikaanse grondwet ook niet, maar de reden dat deze opvallend vergelijkbare formulering er is, is om de slavenhandel nog een tijdje in stand te houden.

    Zie:
    https://avalon.law.yale.edu/18th_century/fed42.asp

    Mijn argument is: omdat we in Europa geen slavenhandel hebben, hebben we deze paragraaf niet nodig. Of laat het in ieder geval niet lijken alsof het de gecorrigeerde Amerikaanse paragraaf is (die zeker over slavenhandel gaat).

    #2403

    Ja, laten we het verwijderen.

    #2405
    AvatarHerbert Tombeur
    Deelnemer

    Ja, ik sluit me bij jullie beiden aan. Laten we artikel III, lid 3, punt 1, over immigratie schrappen. 1, over immigratie schrappen. Ik voeg dit argument aan dat van u toe: binnenkomst, verblijf en vestiging van niet-onderdanen op het grondgebied van een lidstaat kan waarschijnlijk een bevoegdheid van de lidstaat blijven. Waarom? Ik merk op dat er een zeer smalle gemeenschappelijke basis is voor een EF met betrekking tot immigratie van buiten de Federatie, aangezien Europese landen zeer verschillend zijn in territoriale omvang, bevolkingsdichtheid, sociaal stelsel en economische kracht. Als er al een grondwettelijke bepaling over migratie zou worden gehandhaafd, dan zou die alleen betrekking kunnen hebben op het interne migratiebeleid tussen de lidstaten van de Federatie.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Het forum "05. Artikel III - Bevoegdheden van de wetgevende macht' is gesloten voor nieuwe onderwerpen en reacties.
{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands