0 opmerkingen

Europese monarchen als Europese burgers?

Door Jakub Jermar


Home ' Forums ' 06. Artikel IV - Organisatie van de uitvoerende macht ' Europese monarchen als Europese burgers?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #2523
    AvatarJakub Jermar
    Deelnemer

    Terwijl ik nadacht over de nationaliteitsgerelateerde onderwerpen in dit forum, realiseerde ik me dat het hebben van monarchieën in Europa een interessant en vreemd onderwerp is voor de grondwet.

    In een federatie blijven staten staten en verliezen ze hun status niet, dus monarchieën blijven monarchieën. Maar aangezien de federatie een republiek is die bestaat uit burgers die ook burgers van hun staten zijn, maakt dit van de Europese monarchen ook Europese burgers? Of aangezien ze niet noodzakelijkerwijs burgers van hun eigen monarchie/Europese staat zijn (dat is tenminste wat ik begrijp), zijn ze dan ook geen burgers van de federatie? En de vreemdste vraag van allemaal: kan een koning of koningin republikein zijn op Europees niveau, maar monarchist op deelstaatniveau?

    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 3 maanden geleden door AvatarJakub Jermar.
    #2525

    Voor zover ik begrijp is de Deense koninklijke familie, inclusief de koningin, burgers en hebben ze burgerrechten. En dan nog een aantal immuniteiten en privileges.

    Toetreding tot de Federatie zou echter een opheldering vereisen over de vraag of ze al dan niet vervolgd kunnen worden voor federale misdaden.

    #2527
    Mauro CasarottoMauro Casarotto
    Deelnemer

    Goed punt Jakub. Ik denk dat in een constitutionele monarchie de monarch wordt beschouwd als een burger van zijn/haar land. Maar de Europese geschiedenis is zo complex dat er misschien verschillende wetten of gebruiken zijn in verschillende landen. Kan een lid van de conventie de taak op zich nemen om onderzoek te doen naar dit onderwerp, zodat we allemaal goed geïnformeerd zijn over deze kwestie? Dat zou zeer gewaardeerd worden.

    Lijst van monarchieën in Europa:

    Andorra (Vorstendom) ;
    België ;
    Denemarken ;
    Liechtenstein (Vorstendom) ;
    Luxemburg (Vorstendom) ;
    Monaco (Vorstendom) ;
    Nederland ;
    Noorwegen ;
    Spanje ;
    Zweden ;
    Verenigd Koninkrijk .
    Vaticaanstad (Electieve Monarchie) ;

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands